Thursday, June 30, 2011

bertudunglah wahai puteriku!

بسم الله الرحمن الرحيم

“Katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita…” (An-Nur:31).


Malam ni cikzahiyyah nak cakap berkaitan wanita dan tudung. cikzahiyyah sebenarnya rasa tersentap(bukan prof  sentap hati mak nak). cikzahiyyah tengok ramai perempuan kt luar sana yang ada basic agama tapi tak kisah pon untuk free hair. cikzahiyyah memang x faham kenapa diorang sanggup buat macam tu. Ini merupakan jawapan yang diberikan kalau ditanya kenapa tak pakai tudung 

"banyak wanita bertudung yang kelakuannya tak elok. Jadi buat ape nak pakai tudung"

"Saya bukannya warak sangat. kalau saya pakai tudung saya rasa macam hipokrit la"

"panas la. rimas tau tak"

"saya belum dapat hidayah daripada ALLAH, nanti dah sampai masanya saya pakai la"

"kalau saya pakai tudung ada ke lelaki yang nak dengan saya?"


Ini antara 1001 alasan yang diberikan oleh wanita yang tidak bertudung. Hallo! kalau nak tunggu masan ko akan pakai tudung memang akan sampai hokay. Time tu adalah time ko nak dikafankan. dah konfem2 la ko akan dibungkus dengan kain kafan tu. Tu pon orang lain yang buatkan. 


Sape cakap pakai tudung tak cantik. Cantik kot. Dengan pilihan tudung yang cantik dan mudah nak dipakai pada masa kini memang xde alasan la bagi kaum perempuan ni nak bertudung. Ada hikmah kenapa allah syariatkan kaum wanita bertudung.


Pertama
Orang yang pakai tudung tu memang orang dah tau sah2 dia Islam. Jadi senanglah orang tau ko tu Islam ke tidak. Ini tidak ghuper dah la nak sama mcm perempuan dari Danok nanti diorng ingat siam plak padahal ko tu Islam.

Kedua

Dengan bertudung boleh mengelakkan cahaya matahari daripada merosakkan rambut kita dan juga kulit kepala. So, xde la susah nak pakai cap or something ats kepala time panas terik.

Ketiga

Cuba korang tengok perempuan yang pakai tudung dengan yang tak pakai tudung. Yang bertudung nampak lg manis dan sopan. 

farah deeba..
suka dia yang sangat murah dengan senyuman

catriona 
oprah pon cantik klu b'tudung
Keempat
Time ada kenduri kawen atau orang mati xyah la susah nak cari tudung sebab ko memang dah bertudung. Kan senang untuk disesuaikan dalam apa-apa majlis. Setuju tak korang semua??? Ini tidak pakai tudung macam pakai payung time hujan. Bila ada hujan baru cari payung.

Kelima
Orang yang pakai tudung ni orang respect lebih tau tak. Contohnya, kawan cikzahiyyah yang bertudung masuk dalam koc KTM yang bercampur lelaki-lelaki nakal. Namun bila dia tengok kawan cikzahiyyah terus salah seorang lelaki nakal ni (dia nak usik) marah kawan dia yang lain dan suruh kawan dia bangun dan bagi kawan cikzahiyyah duduk. sweet kan??

pokok pangkalnya wanita itu haruslah bertanggungjawab ke atas apa yang di pertanggungjawabkan kepadanya. Allah dah suruhkan. Pada yang pakai tudung dengan  jambul kt depan  macam sarang  tebuan tu cuba pakai baju x payah pakai kain. Buruk ke tidak? Jadi lu pikirlah sendiri.

p/s: ada duit nanti cikzahiyyah nak beli shawl bidadari yang bunganya berkuntum-kuntum
        itu. cantik sangat!!

No comments:

Post a Comment

BORANG PESANAN

Name:
Email Address:
no telefon
alamat
tempahan

Create a web form here
 

Copyright © 2011 Reserved to THE STORY OF Design with love by CikBulat